Jaarrekening 2018

Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing

Benodigde weerstandcapaciteit

Het bepalen van de benodigde weerstandscapaciteit wordt uitgevoerd met behulp van een risicosimulatie (Monte Carlo methode). Op basis van de risicosimulatie kan worden berekend welk bedrag er benodigd is om de geïdentificeerde restrisico’s in financiële zin af te dekken. Hierbij wordt gerekend met een zekerheidspercentage van 90%.

Het netto-risico op basis van de geïnventariseerde risico's bedraagt € 3.695.000. Gelet op het gehanteerde zekerheidspercentage van 90% wordt € 3.325.500 opgenomen als benodigde weerstandscapaciteit.  

Op basis van onderstaande tabel wordt de waardering van de ratio's gedaan.

Waarderingscijfer

Ratio weerstandsvermogen

Betekenis

A

> 2,0

Uitstekend

B

1,4 < x < 2,0

Ruim voldoende

C

1,0 < x < 1,4

Voldoende

D

0,8 < x < 1,0

Matig

E

0,6 < x < 0,8

Onvoldoende

F

< 0,6

Ruim onvoldoende

Indien de beschikbare weerstandscapaciteit gedeeld wordt door de benodigde weerstandscapaciteit uit de risicosimulatie ontstaat de ratio weerstandsvermogen.

Ratio weerstandsvermogen

2018

2017

2016

Benodigde weerstandscapaciteit

3.325.500

3.658.000

3.735.000

Beschikbare weerstandscapaciteit

16.426.000

13.558.000

16.727.000

   - waarvan incidenteel

13.699.000

10.866.000

13.983.000

   - waarvan structureel

2.727.000

2.692.000

2.743.684

Benodigd versus beschikbaar (ratio weerstandsvermogen)

4,9

3,7

4,5

De gemeente Dalfsen behaalt met een ratio van 4,9 waarderingscijfer A (exclusief grondexploitatie). Dit betekent dat de gemeente in ruime mate in staat is om tegenvallers op te vangen zonder dat dit de continuïteit van de organisatie in gevaar brengt. De norm die wij voor ons zelf hebben gesteld komt op een score van 2 (uitstekend).  In vergelijking met andere gemeenten scoren wij zeer hoog.

Uit bovenstaande tabel blijkt dat de ratio ten opzichte van de jaarrekening 2017 is gestegen als gevolg van een stijging van de beschikbare incidentele weerstandscapaciteit, zie ook de jaarrekening 2017.

Wijzigingen in de top 10 risico's ten opzichte van de jaarrekening 2017 en specifieke aandachtspunten:

  • De inschatting van het risico "Open-einde-regelingen sociaal domein" is naar boven bijgesteld. Dit als gevolg van de sterk gestegen kosten in 2018. In 2019 vindt er een analyse van de kosten plaats om inzichtelijk te maken of en zo ja hoe er meer grip op het kostenverloop is te krijgen.
  • De ontwikkelingen van het gemeentefonds geven aanleiding, dit risico naar boven bij te stellen. In de tweede bestuursrapportage 2018 is een verlaging van € 670.000 verwerkt en de verwachting is dat door de systematiek van samen trap op samen trap af, de algemene uitkering over 2018 negatief beïnvloed zal worden.  Een inschatting van het bedrag is op dit moment nog niet te maken en is sterk afhankelijk van de definitieve rijksuitgaven over 2018.
  • Als nieuwe risico's zijn de beperkte beschikbaarheid gekwalificeerd personeel, de ICT kwetsbaarheid, rampen en crises en de aanschaf van een nieuw financieel pakket opgenomen.
  • Vervallen is het risico's: "Project Kulturhus De Spil" wegens het gereed komen.
  • Buiten de top 10 vallen de risico's: "Procedurefouten bij inkoop" vanwege de verdere professionalisering van de inkoopfunctie en gebruik maken van de dienstverlening van het Shared Service Centrum ONS, Claims en aansprakelijkheidsstellingen en eenzijdige tariefaanpassingen contractpartijen.