Bedragen x € 1.000 | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2018 | Begroting 2018 | Realisatie 2018 | Verschil Begroting | ||||||||||||||
Primitief | (Na wijzigingen) | (Na wijz.) - Realisatie | |||||||||||||||
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | ||||||
Ov uitkeringen gemeentefonds | 10.817 | 10.817 | 11.045 | 11.045 | 11.045 | 11.045 | |||||||||||
Parkeren | 8 | 8 | -8 | -8 | |||||||||||||
Samenkracht&burgerparticipatie | -2.050 | -2.134 | 18 | -2.116 | -1.953 | 31 | -1.922 | 181 | 13 | 194 | |||||||
Wijkteams | -1.132 | -1.255 | -1.255 | -1.377 | 11 | -1.366 | -122 | 11 | -111 | ||||||||
Begeleidende particpatie | -4.465 | -4.535 | 328 | -4.207 | -4.957 | 401 | -4.556 | -423 | 73 | -349 | |||||||
Arbeidsparticipatie | -948 | 200 | 200 | -889 | 200 | -689 | -726 | 86 | -640 | 163 | -114 | 49 | |||||
Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -805 | 26 | 26 | -904 | 18 | -886 | -1.127 | 33 | -1.094 | -224 | 15 | -209 | |||||
Maatwerkdienstverlening 18+ | -2.825 | 200 | 200 | -2.814 | 250 | -2.564 | -3.000 | 764 | -2.236 | -186 | 514 | 328 | |||||
Maatwerkdienstverlening 18- | -4.470 | -5.304 | 7 | -5.297 | -6.004 | 6 | -5.998 | -700 | -1 | -701 | |||||||
Volksgezondheid | -1.151 | 16 | 16 | -1.117 | 16 | -1.101 | -1.024 | 16 | -1.007 | 93 | 94 | ||||||
Saldo van baten en lasten | -17.845 | 11.259 | -6.586 | -18.951 | 11.890 | -7.061 | -20.168 | 12.394 | -7.774 | -1.217 | 504 | -713 |
Stortingen in reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen aan reserves | 0 | 284 | 284 | 0 | 577 | 577 | 0 | 512 | 512 | 0 | -65 | -65 |
Resultaat | -17.845 | 11.543 | -6.302 | -18.951 | 12.467 | -6.485 | -20.168 | 12.906 | -7.262 | -1.217 | 440 | -778 |
---|
Ov uitkeringen gemeentefonds
Samenkracht&burgerparticipatie
Samenkracht&burgerparticipatie | 194.000 | V |
---|
Het taakveld Samenkracht en burgerparticipatie laat een voordeel zien van € 194.000 en is als volgt te verklaren:
Voor het beleidsplan transformatie sociaal domein was eenmalig € 50.000 begroot voor een participatietraject. Het beleidsplan transformatie sociaal domein is in 2019 opgesteld en daarom is er overheveling aangevraagd van het eenmalige budget.
Het aantal aanvragen in 2018 dat voldoet aan de subsidieregeling innovatieve preventieprojecten is lager dan begroot. Dit leidt tot een restant bedrag van € 83.000.
Het plan van aanpak Laaggeletterdheid is per abuis tweemaal begroot, hierdoor resteert er een bedrag van € 47.400.
De kosten voor additionele taken jeugdgezondheidszorg (niet verplichte onderdelen vanuit het basispakket jeugdgezondheidszorg) zijn lager geworden. De reden hiervoor is dat er verschuivingen hebben plaatsgevonden tussen het basispakket en additionele pakket. Er resteert hierdoor een bedrag van € 16.000.
Wijkteams
Wijkteams | -111.000 | N |
---|
Het taakveld Wijkteams laat een nadeel zien van € 111.000 en is als volgt te verklaren:
Dit betreffen met name de apparaatskosten die worden toegelicht in programma 1.
Begeleidende particpatie
Begeleidende particpatie | -349.000 | N |
---|
Het taakveld Begeleidende participatie laat een nadeel zien van € 349.000 en is als volgt te verklaren:
Het tekort wordt deels veroorzaakt door een toename van het aantal cliënten Wmo dagbesteding (groepsbegeleiding). Dit taakveld wordt steeds vaker ingezet voor dagbesteding, zodat de mantelzorger ontlast kan worden. Daarnaast bleek een zorgaanbieder nog achterstallige facturen over 2016 en 2017 open te hebben staan van ongeveer € 122.000. Deze kosten zijn meegenomen in 2018. Het nadeel op dagbesteding is € 260.000.
In 2018 zijn meer middelen dan begroot (nadeel € 95.000) uitgegeven aan de begeleiding van SW-ers. Het aantal SW kandidaten dat via detachering aan het werk is, is afgenomen. Zij zijn ingestroomd in beschut werk. De opbrengst van beschut werk is lager dan de opbrengst bij detacheringen, daarnaast is er meer begeleiding op de werkvloer nodig. Dit maakt dat de begeleidingskosten zijn toegenomen.
Arbeidsparticipatie
Arbeidsparticipatie | 49.000 | V |
---|
Het taakveld Arbeidsparticipatie laat een voordeel zien van € 49.000 en is als volgt te verklaren:
Arbeidsparticipatie
In de 2e berap van 2018 is reeds voorzien dat er minder uitgaven aan re-integratie zijn dan begroot. De verwachting in 2017 was dat er –met de bestandssamenstelling- hogere financiële inspanningen nodig waren om tot uitstroom te komen. Inmiddels is duidelijk dat de uitgaven inderdaad lager zijn dan begroot. De uitstroom en het aantal werktrajecten zijn in 2018 op ongeveer hetzelfde niveau gebleven. De begroting is bij de 2e berap reeds voorzichtig naar beneden bijgesteld. Einde 2018 resteert een overschot van € 49.000.
Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -209.000 | N |
---|
Het taakveld Maatwerkvoorzieningen (WMO) laat een nadeel zien van € 209.000 en is als volgt te verklaren:
Maatwerkvoorzieningen (WMO)
In 2018 is ruim € 110.000 meer uitgegeven aan rolstoelen. Dit komt doordat er een aantal relatief dure rolstoelen (elektrisch) vergoed moesten worden voor cliënten met ALS.
Daarnaast is er een stijging te zien van het aantal woningaanpassingen met ongeveer € 110.000. Dit is een gevolg van dat mensen langer zelfstandig thuis blijven wonen.
Maatwerkdienstverlening 18+
Maatwerkdienstverlening 18+ | 328.000 | V |
---|
Het taakveld Maatwerkdienstverlening 18+ laat een voordeel zien van € 328.000 en is als volgt te verklaren:
In de tweede helft van 2018 is er een toename van het ZIN-aantal cliënten op de Hulp bij het Huishouden, waardoor er een tekort van ongeveer € 50.000 is ontstaan.
Ook bij de Wmo-begeleiding is een toename te zien van het aantal ZIN-cliënten, waardoor er een tekort is ontstaan van ongeveer € 170.000. Bij de pgb's is € 50.000 minder uitgegeven (minder cliënten) dan begroot.
Door de vrijval van middelen vanuit de centrumgemeente Zwolle voor beschermd wonen (€ 312.000/ collegebesluit 3292 2016 en 2017, € 193.000 over 2018, totaal € 505.000), ontstaat er een voordeel van
€ 328.000.
Zonder deze ontvangsten laat dit taakveld een tekort zien van € 177.000.
Maatwerkdienstverlening 18-
Maatwerkdienstverlening 18- | -701.000 | N |
---|
Het taakveld Maatwerkdienstverlening 18- laat een nadeel zien van € 701.000 en is als volgt te verklaren:
De overschrijding van € 701.000,- wordt deels veroorzaakt door het nieuwe inkoopmodel (incidenteel
€ 200.000) en deels door een stijging van het aantal cliënten met dure/intensieve zorg trajecten. (ongeveer € 500.000, structureel, afhankelijk van de ontwikkeling van het aantal cliënten). In het nieuwe inkoopmodel wordt bij de start van een traject 70% van de trajectprijs betaald. Na afronding volgt de overige 30%. Dit leidt tot extra kosten in 2018, die bij een andere financieringsvorm in 2019 of later waren gekomen.
Het aantal cliënten met intensieve/dure zorg (> € 50.000 per jaar) is toegenomen van 9 naar 17. Er wordt net als over 2017 een nadere analyse gemaakt van de ontwikkeling van de kosten van de jeugdzorg over 2018.
Geëscaleerde zorg 18-
Volksgezondheid
Volksgezondheid | 94.000 | V |
---|
Het taakveld Volksgezondheid laat een voordeel zien van € 94.000 en is als volgt te verklaren:
Volksgezondheid
De inwonersbijdrage aan GGD is volledig begroot bij Volksgezondheid. De onderdelen daarvan die betrekking hebben op bestuursondersteuning en ondersteuning bij crisis en rampen, zijn ten laste van programma’s Bestuur en Orde en veiligheid gebracht. De begroting Volksgezondheid is hier niet op aangepast. (€ 82.000). Daarnaast is het uitvoeringsprogramma voor preventieve gezondheid minder intensief uitgevoerd dan gepland, met name ten aanzien van het onderdeel alcoholmatigingsbeleid. Dit betreft € 35.000. Daar tegenover staan meerkosten voor de inspectie kinderopvang en peuterspeelzalen (meer aanvragen) € 10.000 en voor preventieve voorlichting middelengebruik € 12.000.
Mutaties reserves
Mutaties reserves | -65.000 | N |
---|
Het taakveld Mutaties reserves laat een nadeel zien van € 65.000 en is als volgt te verklaren:
De consultatie bureaus hebben minder kosten gemaakt, daarom is minder onttrokken aan de reserve. Daarnaast blijft de realisatie van het dossier preventieve gezondheidszorg achter. Voorgesteld wordt dit budget over te hevelen. De middelen in de reserve ten aanzien van de inzet van externe ondersteuning zijn lager dan begroot.