Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam
Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland
Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam
Naam
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland
Website
Financiële gegevens
2016
2017
2018
Eigen vermogen
€ 2.450.264
€ 3.024.881
€ 3.610.3938
Vreemd vermogen
€ 27.847.619
€ 33.320.672
€ 32.076.679
Resultaat
€ 2.036.750
€ 555.550
€ 1.454.38
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.679.986
€ 1.697.227
€ 1.729.932
Bron
Voorlopige jaarrekening Veiligheidsregio
Beleidsvoornemens
Het ambitieniveau van het beleidsplan voor de periode 2015-2018 is om uiterlijk in 2018 de rol als betrouwbare partner te versterken en in de regio leidend te zijn in de samenwerking bij branden, incidenten en crises tussen hulpverleningsdiensten, gemeenten en andere partners. De medewerkers zetten hun professionaliteit in om samen met inwoners, bedrijven en instellingen te werken aan een realistisch niveau van risicobeperking en zelfredzaam handelen voor, tijdens en na een calamiteit. Het huidige beleidsplan loopt tot en met 2018. Echter: In haar vergadering van 27 september 2017 heeft het AB van de veiligheidsregio besloten het beleidsplan met één jaar te verlengen (t/m 2019). Reden hiervoor is om in 2018 actief het gesprek aan te kunnen gaan met de gemeenteraden, om deze meer in positie te brengen in relatie tot de Veiligheidsregio. De raad zal dus in het najaar van 2018 actief worden betrokken bij de totstandkoming van de meerjarenbeleidskaders vanaf 2020.
Ontwikkelingen
Voorafgaand aan de begroting 2017 is de verdeelmethodiek herzien. Door het algemeen bestuur is op 23 maart 2016 namelijk gekozen voor een combinatiemodel voor de verdeling van de kosten. De kosten zijn vanaf 2017 voor 75% verdeeld op basis van de historische kosten en voor 25% op basis van een meer geobjectiveerde methodiek, te weten het gemeentefonds. Na drie jaar, dus in 2019, wordt de verdeelmethodiek opnieuw geëvalueerd waarbij in principe het gekozen combinatiemodel gehandhaafd blijft. Er wordt alleen gekeken of het geobjectiveerde aandeel van het gemeentefonds in de verdeelmethodiek kan worden vergroot. Voorafgaand aan de evaluatie wordt door het algemeen bestuur op basis van de ontwikkelingen op dat moment besloten hoe de evaluatie exact vorm zal krijgen.
Risico's
Door de Veiligheidsregio is een risicoprofiel opgesteld om de risico’s van de organisatie in kaart te brengen. Deze zijn in een rapportage vastgelegd. De tien risico’s met de meeste invloed op de hoogte van de benodigde weerstandscapaciteit zijn: Grootschalige/langdurige inzet, stijgende rentepercentages, fiscale controles, stijgende pensioenpremies, datalek, transitie meldkamer, besluiten van het Veiligheidsberaad met financiële of personele gevolgen, marktontwikkelingen oefentrajecten, hogere prijs (dan beschikbaar) tankautospuiten bij de aanbesteding en complexiteit Europese aanbestedingen. Op basis van alle risico’s met bijbehorende inschatting is een analyse gemaakt van de benodigde weerstandsvermogen voor Veiligheidsregio IJsselland. Met behulp van een zogenaamde Monte-Carlo (MC)-simulatie is het verband tussen risico en aan te houden weerstandsvermogen bepaald. Uit de rapportage van risicomanagement blijkt dat, op basis van een zekerheidspercentage van 90%, het weerstandsvermogen 1,18 miljoen euro zou moeten bedragen. De benodigde weerstandscapaciteit ligt in de lijn der verwachting op basis van de bedragen die andere veiligheidsregio’s hanteren. Veiligheidsregio IJsselland heeft op 31-12-2016 een weerstandsvermogen van één miljoen euro, dat geeft een betrouwbaarheid van 85%. Dit betekent dat de veiligheidsregio bij een dergelijke weerstandscapaciteit naar verwachting eenmaal in de zes à zeven jaar niet in staat zal zijn zonder aanvullende financiering een positief eigen vermogen te behouden. Op basis van het huidige risicoprofiel is de beschikbare weerstandscapaciteit als onvoldoende te beschouwen. Het is echter wel raadzaam definitieve uitspraken pas te doen wanneer enige ervaring is opgedaan met de gevolgde werkwijze in het benoemen en inschatten van risico’s. De benoemde risico's kunnen langdurige financiële gevolgen hebben. De eventuele financiële gevolgen kunnen voor een beperkte periode worden gedekt. In die periode moet een structurele oplossing worden gevonden. De gemeente kan worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort, zie bovenstaand percentage.
Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam
Gemeenschappelijke regeling GGD IJsselland
Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam
Naam
Gemeenschappelijke regeling GGD IJsselland
Website
Financiële gegevens
2016
2017
2018
Eigen vermogen
€ 1.469.000
€ 1.167.000
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 10.177.000
€ 5.733.000
n.n.b.
Resultaat
€ 79.000
€ 211.000
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
€ 839.000
€ 995.172
€ 991.578
Bron
voorlopige jaarcijfers
Beleidsvoornemens
GGD IJsselland: voor een gezonde samenleving (Missie december 2016). Gezondheid wordt gezien als het vermogen van mensen om zich aan te passen en eigen regie te voeren in het licht van fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven. Gezondheid is een belangrijke voorwaarde om te kunnen meedoen in de maatschappij. GGD IJsselland werkt aan een gezonde samenleving: vitale inwoners in een gezonde leefomgeving. Dit doen we door het uitvoeren van onderzoek, het signaleren van gezondheidsrisico’s, het adviseren van gemeenten en inwoners, het bevorderen van gezond gedrag en het bieden van een vangnet voor mensen die (tijdelijk) niet zelfredzaam zijn. Zo vergroten we gelijke kansen op een gezond leven. We werken voor én met de elf gemeenten in IJsselland en samen met diverse organisaties: voor een gezonde samenleving.GGD IJsselland werkt voor ruim 523 duizend inwoners.GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland en voert taken uit zoals deze in de wet Publieke gezondheid aan gemeenten zijn opgedragen.
Ontwikkelingen
Het bestuur van GGD IJsselland heeft in december 2017 de bestuursagenda ‘Samenspel in Publieke gezondheid’ vastgesteld, dat een vervolg is van het eerder ingezette beleid. In 2019 wordt met een nieuw bestuur het lange termijn beleid bepaald.De dienstverlening Jeugdgezondheidszorg wordt vanaf 2018 voor 11 gemeenten uitgevoerd voor jeugd van 0-18 jaar.
Risico's
Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonerbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie.Aanvullende producten worden gefinancierd door de gemeenten die deze afnemen. Voor de risico’s voor incidenteel aanvullende taken (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen. Risico’s voor aanvullende producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de Gemeenschappelijke regeling.Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland is het risico voor de gemeente Dalfsen klein.
Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam
Omgevingsdienst IJsselland
Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam
Naam
Omgevingsdienst IJsselland
Website
Financiële gegevens
2016
2017
2018
Eigen vermogen
n.v.t
n.v.t.
0
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
€ 2.102.779
Resultaat
n.v.t.
€ 76.198
€ 755.258
Gemeentelijke bijdrage
€ 73.535
€ 100.589
€ 478.231
Bron
Concept Jaarrekening 2018 Omgevingsdienst
Beleidsvoornemens
Een klant- en oplossingsgerichte werkwijze, dat is wat de eenduidige aanpak van de Omgevingsdienst IJsselland kenmerkt. Onze onafhankelijke experts wegen maatschappelijke belangen zorgvuldig af en vervullen een verbindende rol in het krachtenveld. Doel is om een optimale balans aan te brengen tussen een duurzame leefomgeving en nieuwe initiatieven op het gebied van milieu. Deze gedachte vatten we samen in onze missie: Omgevingsdienst IJsselland. Waarborgt de leefomgeving, versterkt bedrijven.We vormen een moderne uitvoeringsorganisatie die voorop wil lopen met vernieuwende werkmethoden, actuele expertise en moderne ICT-voorzieningen.De Omgevingsdienst IJsselland wil een hoogwaardige bijdrage leveren aan een veilige, gezonde, aantrekkelijke en duurzame omgeving om in te wonen, werken en leven. Onder het motto ‘Lokale binding, regionale bundeling’ combineert de Omgevingsdienst nabijheid met schaalvergroting. De verbinding van kwaliteitsverbetering en efficiencywinst komt zo binnen bereik. De Omgevingsdienst is een betrouwbare partner in de keten met het Openbaar Ministerie (OM), politie, Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) en Veiligheidsregio (VR) en een samenwerkingspartner van de waterschappen in Overijssel. De Omgevingsdiensten die zijn ontstaan hebben het doel om meerwaarde te creëren op het gebied van de fysieke leefomgeving. De Omgevingsdienst IJsselland wil van toegevoegde waarde zijn voor het bedrijfsleven, de inwoners en de leefomgeving van IJsselland. Het managementteam geeft in de eerste drie jaar prioriteit aan de ontwikkelopgaven:• borgen en doorontwikkelen van politieke sensitiviteit en lokale binding;• vormen van één organisatie, en• anticiperen op inwerkingtreding Omgevingswet, wet VTH, wet Natuurbescherming en wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen.
Ontwikkelingen
We zien op het werkveld van de Omgevingsdienst veel nieuwe ontwikkelingen, zoals de komst van de Omgevingswet met het bijbehorende Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) en de opgaven op het gebied van energie, duurzaamheid en klimaatadaptatie. Ook de sanering van asbestdaken < 2024 in Overijssel is een dossier dat onze aandacht vraagt. In overleg met de 12 deelnemers van de Omgevingsdienst zullen wij onze kennis en expertise inzetten om op deze dossiers de gewenste resultaten te boeken. De primaire meerwaarde van de Omgevingsdienst is natuurlijk gelegen in de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving van de milieutaken. In het tweede jaar van ons bestaan zullen we de basis hiervan verder verstevigen en uitbouwen. In 2019 zullen wij ook de samenwerking met de Veiligheidsregio en de GGD verder intensiveren. Beide gemeenschappelijke regelingen zijn ook actief in het fysieke domein. In 2018 is hiermee al een aanvang gemaakt door bijvoorbeeld gezamenlijk vorm te geven aan een voorlichtingsprogramma voor nieuwe gemeenteraden.
Risico's
Er zijn in 2018 diverse uitdagingen geweest op het gebied van de ICT. Het opzetten van de kantoorautomatisering, enkele taak specifieke applicaties en onze applicatie voor het primaire proces IJVI. De kantoorautomatisering heeft zowel in hard- als software een goede start gekend en draait naar tevredenheid. De taak specifieke applicaties zijn in een projectvorm aangevlogen en kenden een moeizamere start. Dit heeft mede geresulteerd in het feit dat de accounts bij de partners langer in stand blijven dan de oorspronkelijke planning. Eind 2018 is het project op één applicatie na afgerond, deze wordt momenteel opgepakt. De applicatie voor het primaire proces IJVI werkt technisch naar behoren. Gedurende 2018 bleek echter dat er op het gebied van de data conversie en kwaliteit nog een inhaalslag gemaakt moet worden om bijvoorbeeld een goede planning voor de bezoeken (toezicht) te kunnen uitdraaien. Dit is in 2018 opgepakt en kent zijn vervolg in 2019, waarvoor nadere voorstellen worden ontwikkeld.
Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam
Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus - Tricijn (GBLT)
Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam
Naam
Omgevingsdienst IJsselland
Website
Financiële gegevens
2016
2017
2018
Eigen vermogen
n.v.t
n.v.t.
0
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
€ 2.102.779
Resultaat
n.v.t.
€ 76.198
€ 755.258
Gemeentelijke bijdrage
€ 73.535
€ 100.589
€ 478.231
Bron
Concept Jaarrekening 2018 Omgevingsdienst
Beleidsvoornemens
Een klant- en oplossingsgerichte werkwijze, dat is wat de eenduidige aanpak van de Omgevingsdienst IJsselland kenmerkt. Onze onafhankelijke experts wegen maatschappelijke belangen zorgvuldig af en vervullen een verbindende rol in het krachtenveld. Doel is om een optimale balans aan te brengen tussen een duurzame leefomgeving en nieuwe initiatieven op het gebied van milieu. Deze gedachte vatten we samen in onze missie: Omgevingsdienst IJsselland. Waarborgt de leefomgeving, versterkt bedrijven.We vormen een moderne uitvoeringsorganisatie die voorop wil lopen met vernieuwende werkmethoden, actuele expertise en moderne ICT-voorzieningen.De Omgevingsdienst IJsselland wil een hoogwaardige bijdrage leveren aan een veilige, gezonde, aantrekkelijke en duurzame omgeving om in te wonen, werken en leven. Onder het motto ‘Lokale binding, regionale bundeling’ combineert de Omgevingsdienst nabijheid met schaalvergroting. De verbinding van kwaliteitsverbetering en efficiencywinst komt zo binnen bereik. De Omgevingsdienst is een betrouwbare partner in de keten met het Openbaar Ministerie (OM), politie, Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) en Veiligheidsregio (VR) en een samenwerkingspartner van de waterschappen in Overijssel. De Omgevingsdiensten die zijn ontstaan hebben het doel om meerwaarde te creëren op het gebied van de fysieke leefomgeving. De Omgevingsdienst IJsselland wil van toegevoegde waarde zijn voor het bedrijfsleven, de inwoners en de leefomgeving van IJsselland. Het managementteam geeft in de eerste drie jaar prioriteit aan de ontwikkelopgaven:• borgen en doorontwikkelen van politieke sensitiviteit en lokale binding;• vormen van één organisatie, en• anticiperen op inwerkingtreding Omgevingswet, wet VTH, wet Natuurbescherming en wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen.
Ontwikkelingen
We zien op het werkveld van de Omgevingsdienst veel nieuwe ontwikkelingen, zoals de komst van de Omgevingswet met het bijbehorende Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) en de opgaven op het gebied van energie, duurzaamheid en klimaatadaptatie. Ook de sanering van asbestdaken < 2024 in Overijssel is een dossier dat onze aandacht vraagt. In overleg met de 12 deelnemers van de Omgevingsdienst zullen wij onze kennis en expertise inzetten om op deze dossiers de gewenste resultaten te boeken. De primaire meerwaarde van de Omgevingsdienst is natuurlijk gelegen in de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving van de milieutaken. In het tweede jaar van ons bestaan zullen we de basis hiervan verder verstevigen en uitbouwen. In 2019 zullen wij ook de samenwerking met de Veiligheidsregio en de GGD verder intensiveren. Beide gemeenschappelijke regelingen zijn ook actief in het fysieke domein. In 2018 is hiermee al een aanvang gemaakt door bijvoorbeeld gezamenlijk vorm te geven aan een voorlichtingsprogramma voor nieuwe gemeenteraden.
Risico's
Er zijn in 2018 diverse uitdagingen geweest op het gebied van de ICT. Het opzetten van de kantoorautomatisering, enkele taak specifieke applicaties en onze applicatie voor het primaire proces IJVI. De kantoorautomatisering heeft zowel in hard- als software een goede start gekend en draait naar tevredenheid. De taak specifieke applicaties zijn in een projectvorm aangevlogen en kenden een moeizamere start. Dit heeft mede geresulteerd in het feit dat de accounts bij de partners langer in stand blijven dan de oorspronkelijke planning. Eind 2018 is het project op één applicatie na afgerond, deze wordt momenteel opgepakt. De applicatie voor het primaire proces IJVI werkt technisch naar behoren. Gedurende 2018 bleek echter dat er op het gebied van de data conversie en kwaliteit nog een inhaalslag gemaakt moet worden om bijvoorbeeld een goede planning voor de bezoeken (toezicht) te kunnen uitdraaien. Dit is in 2018 opgepakt en kent zijn vervolg in 2019, waarvoor nadere voorstellen worden ontwikkeld.
Gemeenschappelijke regeling centrumregeling
Gemeenschappelijke regeling centrumregeling
Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel - Vechtstreek
Gemeenschappelijke regeling centrumregeling
Naam
Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel - Vechtstreek
Website
Financiële gegevens
2016
2017
2018
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Gemeentelijke bijdrage
€ 27.342
€ 29.971
€ 32.908
Bron
Beleidsvoornemens
De Sociale Recherche verricht op verzoek van de aangesloten gemeenten onderzoek naar fraude binnen de sociale zekerheidsregelingen.
Ontwikkelingen
Het rechtmatigheidstoezicht op naleving van de Wmo krijgt steeds meer de aandacht, zowel binnen gemeenten als binnen de Sociale Recherche. Tot 2017 werd met name onderzoek verricht naar de Participatiewet. Een aantal gemeente, waaronder Dalfsen, heeft inmiddels ook het toezicht op de rechtmatigheid van de Wmo belegd bij de Sociale Recherche.
Risico's
De inschatting is dat er van risico's zowel bestuurlijk als financieel geen sprake is.
Gem. regeling bedrijfsvoeringsorganisatie
Gem. regeling bedrijfsvoeringsorganisatie
Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland (RSJ)
Gem. regeling bedrijfsvoeringsorganisatie
Naam
Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland (RSJ)
Website
Financiële gegevens
2016
2017
2018
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Gemeentelijke bijdrage
€ 61.415
€ 65.975
€ 99.986
Bron
Beleidsvoornemens
Zowel de samenwerkende gemeenten als de BVO hebben in 2017 op basis van de vastgestelde uitgangspunten voor nieuw beleid, naast de reguliere uitvoering van de jeugdhulp, uitvoering gegeven aan het ontwikkelen en implementeren van een nieuw inkoop- en financieringsmodel. De effecten van dit model zijn merkbaar in de gehele ondersteuningsstructuur voor jeugdhulp. De contracten voor 2018 (e.v.) met jeugdhulpaanbieders zijn tijdig afgesloten en de invoering van het nieuwe model is per 1 januari 2018 gerealiseerd.
Ontwikkelingen
In 2017 heeft besluitvorming plaats gevonden over aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling op de gewijzigde uitvoeringsstructuur en naamgeving van de bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) IJsselland per 1 januari 2018. De GR en de beleidsontwikkeling wordt ondersteund door het Service team Jeugdhulp IJsselland (STJ). De Gemeenschappelijke Regeling is nog steeds in de vorm van een BVO.
Risico's
De ontwikkeling van een nieuw inkoop- en financieringsmodel heeft in 2017 een groot beroep gedaan op medewerkers van de BVO, medewerkers van de gemeenten en jeugdhulp aanbieders. Ook in 2018 vraagt de nieuwe werkwijze nog de nodige aandacht en door ontwikkeling. Dit kan tot gevolg hebben dat de huidige gemeentelijke bijdrage in de komende jaren niet volstaat.
Stichting
Stichting
Stichting Dalfsen Werkt
Stichting
Naam
Stichting Dalfsen Werkt
Website
Financiële gegevens
2016
2017
2018
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
Resultaat
n.v.t.
Gemeentelijke bijdrage
€ 3.645.261
€ 3.476.494
Bron
Beleidsvoornemens
De stichting stelt geen beleid vast.
Ontwikkelingen
In 2017 is een evaluatierapport opgeleverd over het functioneren van de stichting. De aanbevelingen zijn overgenomen en op basis daarvan heeft in 2017 verder onderzoek plaatsgevonden. In 2018 en 2019 zullen naar verwachting met name in het proces rondom de detachering van re-integratie kandidaten, wijzigingen worden doorgevoerd.
Risico's
De gemeente Dalfsen heeft de SDW opgericht om de functie te vervullen van werkgever voor personeel met een (vast) WSW dienstverband of tijdelijk dienstverband (in het kader van re-integratie vanuit de Participatiewet). Omdat de stichting volledig afhankelijk is van de bijdragen van de gemeente Dalfsen komen alle risico’s voor rekening van de gemeente. Hierbij moet met name gedacht worden aan verminderde loonwaarde bij het detacheren, waarbij bij bijvoorbeeld ziekte geen vergoeding door de gemeente wordt ontvangen. De reguliere bijdragen zijn opgenomen in de begroting. Het risico van hogere kosten wordt als laag ingeschat.
Stichting
Stichting Administratiekantoor Dataland
Stichting
Naam
Stichting Administratiekantoor Dataland
Website
Financiële gegevens
2016
2017
2018
Eigen vermogen
€ 850.000
€ 751.000
nnb
Vreemd vermogen
€ 607.000
€ 522.000
nnb
Resultaat
-/- € 102.000
-/- € 96.000
nnb
Gemeentelijke bijdrage
nvt
nvt
nvt
Bron
Beleidsvoornemens
DataLand ondersteunt in 2018 de gemeentelijke informatiehuishouding op het gebied van de gemeentelijke geo-, WOZ- en vastgoedinformatie door: ·Actieve kwaliteitsbewaking;·Vertegenwoordiging van het gemeentelijk belang; ·Organisatie en coördinatie van het Gemeentelijk Geoberaad (i.s.m. VNG); een landelijk ambtelijk en bestuurlijk podium voor gemeentelijke standpunten op het terrein van de ruimtelijke informatie.
Ontwikkelingen
Dataland geeft een stem in het nationale-politiek-bestuurlijke veld waar momenteel grote ontwikkelingen aan de orde zijn; o.a. invoering van het stelsel basisregistraties, de ontwikkeling van de Omgevingswet en de doorontwikkeling van de geo-basisregistraties in samenhang (DIS GEO).
Risico's
Het financieel risico is laag en beperkt zich tot het in certificaten geïnvesteerde bedrag. Het betreft een eenmalige storting. Er zijn geen jaarlijkse kosten aan deelname verbonden. Verstrekking van gegevens aan afnemers vindt plaats tegen verstrekkingskosten. Deze inkomsten worden door DataLand gebruikt om de drieledige taken van de organisatie – een stichting zonder winstoogmerk – uit te voeren. Het eventuele overschot aan inkomsten wordt daarnaast aan certificaathoudende gemeenten uitgekeerd.
Naamloze Vennootschap
Naamloze Vennootschap
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Naamloze Vennootschap
Naam
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Website
Financiële gegevens
2016
2017
2018
Eigen vermogen
€ 4.486 mln
€ 4.953 mln
€ 4.991 mln
Vreemd vermogen
€ 149.483 mln
€ 135.041 mln
€ 132.518 mln
Resultaat
€ 369 mln
€ 393 mln
€ 337 mln
Gemeentelijke bijdrage
Bron
jaarrekening BNG
Beleidsvoornemens
BNG Bank is de bank voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Ontwikkelingen
2017 was een goed jaar vor BNG. Voor de klanten zijn in lijn met het overheidsbeleid nieuwe producten ontwikkeld op het gebied van duurzaamheid en exportfinanciering. Daarnaast zijn de belangrijkste financiële doelstellingen gerealiseerd. De winst en de solvabiliteitsratio’s zijn gestegen. Aan de aandeelhouders wordt voorgesteld om het dividendpercentage te verhogen van 25% naar 37,5%.
Risico's
Voor de gemeente bestaat net als bij deelname in andere vennootschappen formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerde kapitaal. Dit risico wordt als verwaarloosbaar gekwantificeerd. Daarnaast is het belangrijkste risico op dit moment lagere dividenduitkeringen dan voorzien.
Naamloze Vennootschap
Vitens N. V.
Naamloze Vennootschap
Naam
Vitens N. V.
Website
Financiële gegevens
2016
2017
2018
Eigen vermogen
€ 489,1 mln
€ 524,5
€ 537,1 mln
Vreemd vermogen
€ 1.738,3 mln
€ 1.722,5
€ 1.240 mln
Resultaat
€ 48,5
€ 46,5
€ 20,5 mln
Gemeentelijke bijdrage
Bron
Beleidsvoornemens
Vitens wil een bijdrage leveren aan het verlagen van de maatschappelijke kosten en dit is verankerd in de continuïteitsdoelstelling en strategie van Vitens. Het beleid is gebaseerd op een drietal lijnen: zo laag en stabiel mogelijke tarieven, continuïteit van de onderneming (solvabiliteit > 25%) en dividend (minimaal 40% en maximaal 75% van het netto resultaat)De doelstelling, die in de AvA van 14 juni 2012 is vastgesteld om de solvabiliteit op een minimumniveau van 30% te laten uitkomen geldt nog steeds. In het financiële beleid is het versterken van de solvabiliteit als eerste prioriteit opgenomen.
Ontwikkelingen
Voor het dividend is in het Vitens jaarplan 2015 t/m 2018 uitgegaan van de minimale uitkering van 40%, zodat het eigen vermogen (solvabiliteit) de komende jaren wordt versterkt. De verwachting is dat de solvabiliteit in 2017 uitkomt op 30,4% en het dividend per aandeel in 2017 op € 3,22 tegen € 3,36 over 2016 (bron Financieel Jaarplan 2018-202 van november 2017). Als gevolg van wettelijke ontwikkelingen (komst regeling Weighted Average Cost of Capital: WACC) wordt een beperking opgelegd aan de hoogte van het bedrijfsresultaat van o.a. drinkwaterbedrijven. Wanneer het bedrijfsresultaat het maximaal toegestane overschrijdt, zal dit het jaar volgend op de jaarrekening via tariefsverlaging moeten worden teruggegeven aan de klanten van het bedrijf.Hierdoor zal er na 2017 sprake zijn van een lagere dividenduitkering vanwege de daling van het toegestane WACC percentage.
Risico's
Voor de gemeente Dalfsen bestaat formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerd kapitaal. Dit risico kan als verwaarloosbaar worden gekwantificeerd. Daarnaast is het belangrijkste risico het uitkeren van lagere dividenduitkeringen, dan waar de gemeente rekening meehoudt. Het dividend wordt gerelateerd aan het netto resultaat. Het bedrag aan dividend dat wordt uitgekeerd bedraagt minimaal 40% en maximaal 75% van het netto resultaat. Het dividend over 2016 wat in 2017 is ontvangen en verantwoord bedroeg € 116.746 terwijl rekening was gehouden met een dividend € 102.000.Tevens is er nog een achtergestelde lening met een looptijd van 15 jaar waar de gemeente jaarlijks rente over ontvangt. In geval van faillissement bestaat het risico dat de gemeente deze lening niet terug ontvangt. Dit risico wordt als zeer laag geschat.
Naamloze Vennootschap
Wadinko N. V.
Naamloze Vennootschap
Naam
Wadinko N. V.
Website
Financiële gegevens
2016
2017
2018
Eigen vermogen
€ 65,6 mln
€ 66,6 mln
€ 68 mln
Vreemd vermogen
€ 1,4 mln
€ 1,5 mln
€ 1,5 mln
Resultaat
€ 1,5 mln
€ 1,5 mln
€ 1,1 mln
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Wadinko 11-09-2018 brief begroting 2019.
Beleidsvoornemens
Door de aandeelhouders is besloten om: ·De activiteiten voort te zetten in lijn met het huidige beleid. ·De maximale initiële investering per participatie te verhogen naar € 5 miljoen. ·In de periode 2016 - 2021 jaarlijks € 1.194.500 dividend uit te keren (voor Dalfsen is dit € 38.000) ·In 2021 de activiteiten van Wadinko te evalueren.
Ontwikkelingen
N.v.t.
Risico's
Het aandeel van de gemeente Dalfsen is beperkt. Dalfsen bezit 75 van de totaal 2.389 geplaatste aandelen (3,14%). Gelet op het financiële belang dat de gemeente heeft (€ 7.500) in combinatie met de zeggenschap (3,14%) is het risico van deze deelname verwaarloosbaar.
Naamloze Vennootschap
Enexis Holding N. V.
Naamloze Vennootschap
Naam
Enexis Holding N. V.
Website
Financiële gegevens
2016
2017
2018
Eigen vermogen
€ 3.704 mln
€ 3.808 mln
€ 4.024 mln
Vreemd vermogen
€ 3.580 mln
€ 3.860 mln
€ 3.691mln
Resultaat
€ 207 mln
€ 207 mln
€ 319 mln
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
jaarverslag 2018 Enexis
Beleidsvoornemens
Met de aandeelhouders is overeengekomen dat het uit te keren dividend over de planperiode van het Strategisch Plan maximaal 50% van de nettowinst zal bedragen, waarbij een minimumniveau van jaarlijks € 100 miljoen wordt nagestreefd. Dit percentage zal verlaagd worden als deze uitkering ertoe leidt dat het bedrijf binnen vijf jaar haar A-rating-profiel kan verliezen.
Ontwikkelingen
n.v.t.
Risico's
Voor de gemeente Dalfsen bestaat formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerd kapitaal. Dit risico kan als verwaarloosbaar worden gekwantificeerd.Daarnaast is een risico is het achterblijven van de geraamde dividendinkomsten. Het risico is echter gemitigeerd middels een overeengekomen garantiedividend.
Naamloze Vennootschap
N. V. ROVA Gemeenten
Naamloze Vennootschap
Naam
N. V. ROVA Gemeenten
Website
Financiële gegevens
2016
2017
2018
Eigen vermogen
€ 36.000.000
€ 30.960.000
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 50.000.000
€ 52.647.000
n.n.b.
Resultaat
€ 9.100.000
€ 7.500.000
€ 5.500.000
Gemeentelijke bijdrage
Bron
obv begroting 2018
Beleidsvoornemens
ROVA is op koers met betrekking tot de ontwikkelvisie 2010-2020 welke in december 2010 is vastgesteld in de AvA. De uitdagingen voor de komende periode zijn: ·Verder ontwikkelen van de gesloten kringlopen voor de huishoudelijke afvalstoffen die worden ingezameld. ·Samen met de gemeenten verkennen hoe de openbare ruimte nog efficiënter kan worden beheerd en daarin differentiatie aangebracht kan worden rekening houdend met de wensen en eigen inbreng van inwoners. ·Doorontwikkelingen van het gemeentelijk afvalbeleid (realisatie VANG-doelen).·Ondersteunen bij de implementatie van de Participatiewet door bijvoorbeeld het bieden van leerwerktrajecten.·Vergroten van bewustwording door voorlichting en educatie om draagvlak en betrokkenheid te creëren bij de inwoners.
Ontwikkelingen
n.v.t.
Risico's
Bij een tegenvallende exploitatie lagere dividenduitkering dan begroot.Stijging van de tarieven voor de diensten van ROVA·De geldlening betreft een achtergestelde lening ten opzichte van bancaire financiers, zodat ROVA in geval van ontbinding, surséance van betaling of faillissement pas verplicht is aflossing te voldoen nadat de op dat moment bestaande schulden van ROVA aan haar bancaire financiers zijn betaald.
Besloten Vennootschap
Besloten Vennootschap
CBL Vennootschap B. V.
Besloten Vennootschap
Naam
CBL Vennootschap B. V.
Website
Financiële gegevens
2016
2017
2018
Eigen vermogen
$ 830.000
€ 145.000
€ 137.536
Vreemd vermogen
$ 155.000
€ 8.000
€ 21.460
Resultaat
-/- $ 270.000
-/- € 20.000
€ 21.460
Gemeentelijke bijdrage
Bron
jaarrekening
Beleidsvoornemens
Het initieel vermogen in het CBL Escrow Fonds was bij oprichting van het fonds in 2009, $ 275 mln. Eind juni 2016 is het CBL Escrow Fonds geliquideerd. Het restantbedrag is volledig uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang in de vennootschap. Ondanks dat het CBL Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden geliquideerd.
Ontwikkelingen
Eind juni 2016 is het CBL Escrow Fonds geliquideerd. Het restantbedrag afgerond $ 19,1 mln is door JP Morgan in de verhouding 50% - 50% uitbetaald aan RWE en de vennootschap. Op het moment vindt, onder inhouding van $ 1 mln. en 15% dividendbelasting, doorbetaling.
Risico's
Met de liquidatie van het CBL Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap. Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000), art 2.81 BW.
Besloten Vennootschap
Vordering Enexis B. V.
Besloten Vennootschap
Naam
Vordering Enexis B. V.
Website
Financiële gegevens
2016
2017
2018
Eigen vermogen
€ 23.997
€ 16.500
-/- € 2.034
Vreemd vermogen
€ 356.261.455
€ 356.500.000
€ 356.324.180
Resultaat
-/- € 16.900
-/- € 15.000
-/- € 11.206
Gemeentelijke bijdrage
Bron
jaarekening
Beleidsvoornemens
Op dit moment resteert alleen nog de lening van de 4e tranche. De 4e tranche mag niet vervroegd worden afgelost. Afhankelijk van het resultaat van een aantal financiële ratio’s zou de 4e tranche eventueel geconverteerd kunnen worden in eigen vermogen. Naar verwachting zal de vennootschap eind 2019/begin 2020 geliquideerd kunnen worden.
Ontwikkelingen
n.v.t.
Risico's
De aandeelhouders lopen zeer beheerst geachte risico’s op Enexis voor de niet -tijdige betaling van rente en/of aflossing en, in het ergste geval, faillissement van Enexis en voor het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap. Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000), art 2.:81 BW.
Besloten Vennootschap
Verkoop Vennootschap B. V.
Besloten Vennootschap
Naam
CBL Vennootschap B. V.
Website
Financiële gegevens
2016
2017
2018
Eigen vermogen
$ 830.000
€ 145.000
€ 137.536
Vreemd vermogen
$ 155.000
€ 8.000
€ 21.460
Resultaat
-/- $ 270.000
-/- € 20.000
€ 21.460
Gemeentelijke bijdrage
Bron
jaarrekening
Beleidsvoornemens
Het initieel vermogen in het CBL Escrow Fonds was bij oprichting van het fonds in 2009, $ 275 mln. Eind juni 2016 is het CBL Escrow Fonds geliquideerd. Het restantbedrag is volledig uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang in de vennootschap. Ondanks dat het CBL Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden geliquideerd.
Ontwikkelingen
Eind juni 2016 is het CBL Escrow Fonds geliquideerd. Het restantbedrag afgerond $ 19,1 mln is door JP Morgan in de verhouding 50% - 50% uitbetaald aan RWE en de vennootschap. Op het moment vindt, onder inhouding van $ 1 mln. en 15% dividendbelasting, doorbetaling.
Risico's
Met de liquidatie van het CBL Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap. Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000), art 2.81 BW.
Besloten Vennootschap
CSV Amsterdam B. V.
Besloten Vennootschap
Naam
CSV Amsterdam B. V.
Website
Financiële gegevens
2016
2017
2018
Eigen vermogen
€ 3.200.000
€ 870.000
€ 748.894
Vreemd vermogen
€ 162.000
€ 60.000
€ 60.083
Resultaat
€ 3.300.000
€ 2.229.404
-/- €120.804
Gemeentelijke bijdrage
Bron
jaarrekening
Beleidsvoornemens
De looptijd van deze vennootschap is afhankelijk van de periode dat claims worden afgewikkeld. Eventuele claims kunnen door Waterland tot 5 jaar na completion (mei 2019) worden ingediend. Na afwikkeling van deze eventuele claims van Waterland zal de escrow-rekening kunnen worden opgeheven en het restant op deze rekening kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang. Naar verwachting zal de vennootschap eind 2019/begin 2020 kunnen worden geliquideerd.
Ontwikkelingen
N.v.t.
Risico's
Het financiële risico is beperkt tot eventuele claims van Waterland als gevolg van garanties en vrijwaringen die door de verkopende aandeelhouders zijn afgegeven en tot het maximale bedrag van € 13,5 mln. op de escrow-rekening. Momenteel is er een bedrag van € 5.464.217,- uitbetaald aan Waterland ten laste van de escrow-rekening, en is er een bedrag van € 3.406.063 terugbetaald door Waterland in verband met belastingteruggave. De terugbetaling is niet verrekend met de escrow, waardoor het risico nu is afgenomen tot een maximum van € 8.035.783,- en voor het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap. Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000), art 2.:81 BW.
Besloten Vennootschap
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B. V.
Besloten Vennootschap
Naam
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B. V.
Website
Financiële gegevens
2016
2017
2018
Eigen vermogen
€ 1.600.000
€ 1.615.000
€ 1.605.524
Vreemd vermogen
€ 45.000
€ 10.500
€ 22.928
Resultaat
€ 65.000
-/- € 22.000
-/- € 14.721
Gemeentelijke bijdrage
Bron
jaarrekening
Beleidsvoornemens
Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden geliquideerd.
Ontwikkelingen
N.v.t.
Risico's
Met de liquidatie van het General Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap. Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 1.496.822) (art 2.:81 BW). Dit risico is voor Dalfsen gelet op het aandelenbelang 0,0432%.